Thursday, December 12, 2013

Pemilihan Pam susu

Ia adalah pam susu, bukan pam buah dada. Rupanya ada sejenis breast pump untuk membesarkan buah dada, bukan untuk mengeluarkan susu. Hehe.

Memang satu perkara normal dan agak wajib bagi ibu bekerja yang merancang untuk exclusive/full BF tercari2 breast pump (pam susu). Dan soalan2 seperti “Kau pakai pam apa?”, “Pam apa paling bagus?” itu memang biasa lah.

Jawapan saya biasanya “Subjektif dan bergantung pada beberapa perkara”.
Tapi harus ingat, pam ni bukan perkara wajib yang menjadikan ‘tidak boleh buat’ sebab ketiadaannya. Bukan macam wuduk kalo nak solat ye, tak boleh solat kalo tak ada wuduk, tapi BOLEH breastfeed walaupun kerja kalo tak ada pam. Ini kerana saya pernah beberapa kali tersadung dengan pernyataan begini “Saya tak mampu nak beli pam mahal2.. nampak gaya tak dapatla BF lama2″. Dan ada pulak yang “Ruginya beli pam mahal2, dapat BF 2 bulan je, pastu susu dah takde”.
Jadi, apakah perkara yang perlu dilihat untuk pembelian pam yang berbaloi?

  1. Ilmu tentang EBF (Exclusive BF) walaupun bekerja. *Exclusive BF adalah bagi baby susu ibu saja, tanpa air masak, solids, FM, etc. kalo dah solids namanya fully BF.
    • Pam susu bukan alat untuk memancutkan susu dari payudara sekiranya anda tak berilmu. Ia bukan macam pam air parit, bila kita pam air keluar memancut2 dan mengeringkan parit. Bila taknak pam kita biar je.
    • Usah ghairah beli pam mahal2 atau pumping gear bagai tapi dalam kepala & dada masih kosong. Dapatkan ilmu dulu sebelum nanti rasa rugi pula beli barang2 tu tapi tak dapat nak exclusive BF pun.
    • Jadi menuntut lah tentang penyusuan sebelum mengambil keputusan untuk exclusive BF sambil bekerja.
  2. Budget.
    • Kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan nak diduga. Kalau budget ada seratus dua, jangan target yang riban2.
    • Betul, makin mahal sesuatu breastpump, makin baguslah. Tapi berpada2 lah dengan budget, study dulu jangan main tibai ikut orang. Breastpump ni wide range, sesuai untuk setiap kelas. Contohnya kalau nak double pump, kalau yang murah sikit, Spectra, mahal sikit Ameda, mahal lagi Medela (sekadar contoh). Kalau bajet sekitar RM400, belila Spectra3, jangan pulak gi beli Medela Freestyle yang RM2000. Kan duit lebih tu boleh buat benda lain, beli lampin, baju, carseat, dan sebagainya. Jimat kan?
  3. Nature of work.   
    • Waktu di pejabat berapa jam sehari? Kerja sibuk ke? Ada banyak masa senggang tak? Kena travel tak?
    • Kalau kerja yang sibuk, mungkin perlukan double pump supaya cepat sikit.
    • Kalau tempat pam susu tak ada power point atau boss tak bagi pakai power supply ofis, mungkin kena pakai manual pump.
    • Kalau kerja asyik travel, kena la pakai pam yang ringan dan sesuai untuk travel.
    • Kalau tak sempat pam di pejabat tapi drive dalam jem, mungkin perlukan pam yang boleh sambung ke power point dalam kereta.
  4. Suka pam yang macamana?
    • Ada orang dia memang suka yang auto-operated (macam saya). Jadi kut2 manapun dia akan cari yang elektrik punya.
    • Ada orang dia memang suka manual, jadi kut2 manapun dia nak manual jugak.
    • Ada jugak orang berpendapat, elektrik sakit nipple dan manual lenguh tangan, tapi tidak bagi 2 golongan di atas.
    • Jadi agak2lah mana satu yang berkenan di hati dan di jari.
Selain dari itu, walaupun tidak menggunakan pam, ramai jugak yang dah sukses menyusu anak masing2 dengan hanya hand expressing (perah pakai tangan).
Saya sendiri menggunakan Rumble Tuff dan Spectra 3. Alhamdulillah


So, sebelum beli apa2, fikirkan dulu ke-berbaloi-an nya. Especially kalau barang mahal. Kalau saya yang tak berapa nak kaya ni, memang fikir habis2, kalau tak, menyesal aje. Memang duit boleh dicari tapi kena selalu beringat kan. Walau cemanapun, pengorbanan untuk menyusukan anak PASTI berbaloi.


::Terima Kasih Kerana Membaca::

No comments:

Post a Comment