Tuesday, December 3, 2013

Tips Penyimpanan EBM

Antara masalah yang dihadapi oleh ibu yang menyusukan anaknya secara eksklusif ialah penyediaan EBM di rumah pengasuh/nursery. Bukan semua orang bersedia menguruskan EBM kerana pada mereka caranya sedikit rumit.
 
Hakikatnya, penyediaan susu formula jauh rumit berbanding penyediaan Expressed Breast Milk (EBM). Sekiranya mereka mengikut cara yang sepatutnya, iaitu air utk membancuh susu mestilah 100 darjah celcius utk memusnahkan kuman didalam susu tepung (dan biasanya org guna air sejuk/suam suam kuku sahaja) dan semua peralatan semasa menyediakan susu formula wajib disteril sebelum digunakan.

Berbeza dengan EBM, peralatan seperti botol dan puting hanya perlu dibasuh dengan air paip dan dijirus dengan air panas sebelum digunakan kerana susu ibu mengandungi antibodi yang dapat mencegah pembiakan bakteria.
 
Cara praktikal penyimpanan EBM:
 
1) Simpan 3 oz setiap botol supaya memudahkan pengasuh keluarkan 1 bekas setiap feeding session
 
2) Tempat simpanan EBM
Letak EBM anda di dalam beg sejuk (cooler bag) sebanyak 6 botol (3 oz setiap satu) supaya tidak mengganggu ruang peti ais pengasuh/nursery.
 
3) Pemanasan EBM
EBM harus dipanaskan dalam suhu 35-45 darjah celcius. EBM yang dipanaskan dalam suhu lebih dari 45 darjah celcius akan kehilangan zat dan nutrien nya. Hati-hati, pengasuh/nursery mungkin memanaskan EBM anda di dalam periuk dengan menggunakan dapur gas. Ini sangat tidak sesuai kerana :
- suhu yang sangat panas mematikan nutrien
- periuk yang panas boleh mencairkan

No comments:

Post a Comment